Mediáció

közvetítés, vitarendezés, mediátor képzés

A mediáció haszna

A mediátor (egy pártatlan, képzett, gyakorlott közvetítő) a mediáció alkalmával elősegíti az érintett felek számára kölcsönösen kielégítő-, gyors megoldás kialakítását.
A mediátor segítségével, illetve a mediációs technikák alkalmazásával sok időt-, pénzt- és energiát spóroluhat, valamint elkerülheti a megoldás elhúzódásával, vagy akár a peres eljárással kapcsolatos költségeket, nehézségeket.
A mediáció igénybe vételével megakadályozhatja a vita, a konfliktus elhúzódását, súlyosbodását, újraépítheti a megromlott üzleti vagy személyes kapcsolatot.
CIMKÉK

Mediáció, mediátor, gazdasági mediáció, igazságügyi közvetítés, egyezségközvetítés, konfliktuskezelés, közvetítés, mediátor képzés.

Regisztrált mediátorok

A közvetítői tevékenység folytatását a közigazgatási és igazságügyi miniszter - a névjegyzékbe való felvétel útján - annak a természetes személynek engedélyezi, aki
 

 a) felsőfokú végzettséggel és a végzettség megszerzésétől számított, annak megfelelő legalább ötéves igazolt szakmai gyakorlattal rendelkezik,

b) igazolja a miniszter rendeletében meghatározott közvetítői szakmai képzés elvégzését,

c) büntetlen előéletű, és nem áll a közvetítői tevékenység folytatását kizáró foglalkozástól eltiltás hatálya alatt,

d) nem esik jogszabályban foglalt kizáró ok alá.

Jogszabályok

a közvetítői tevékenységről

2002. évi LV. törvény

a büntető ügyekben alkalmazható közvetítői tevékenységről  

2006. évi CXXIII. törvény

a közvetítői szakmai képzésről és továbbképzésről

63/2009. (XII. 17.) IRM rendelet

A mediáció előnye

A mediáció során a  konfliktusban lévő felek (üzleti partnerek, szervezetek, munkatársak, szomszédok, családtagok stb.) saját kezükben tarthatják a megoldást, és fölösleges viták, költségek, peres eljárások nélkül helyreállíthatják, kiegyensúlyozottá tehetik a kapcsolatukat. 

Miben segít még a mediáció?

 

A professzionális egyezségközvetítés segít a problémák megfogalmazásában, az érdekek tisztázásában, az indulatok kordában tartásában, a megbeszélés és a megegyezés kulturált kereteinek fenntartásában.Segít minden, a vitában érintett fél számára az előnyös megoldások megtalálásában.

Főoldal arrow Tudástár
Tudástár
Gyorsabb, olcsóbb, hatékonyabb

"Hódító útjára e módszer az angolszász területekről indult, onnan, ahol az önrendelkezés iránti igény markánsan jelen van a mindennapokban. Az országok egy részében - Japán, Nagy-Britannia, Izrael - a mediáció már a gazdasági kultúra magától értetődő része, s az Európai Unióban is mindinkább előtérbe kerül. A közvetítői segítséget választók szempontjai között az első helyen a személyes kapcsolatok fenntartása áll, ezt követi a költségcsökkentés. Felmérések szerint a perérték növekedésével a bírósági eljárás során a költségek hatványozódnak, míg a mediáció, az eljárás rövidsége okán, viszonylag olcsó. Fontos az időtakarékosság (néhány óra, esetleg hét alatt dűlőre juthatnak a felek) és az imázsveszteség elkerülése is, hiszen senki sem szeretné, ha cége „kabátlopási" ügybe keveredne."

Forrás: Kovács Ágnes Lilla, Gyorsabb olcsóbb, hatékonyabb, fn.hu, 2005-09-11

 
A mediáció 7 lépése

"• A vitázó felek mediátort választanak az Igazságügyi Minisztérium listájáról.
• A mediátor ismerteti a szabályokat, tisztázza az aláírási jogokat (szerencsés, ha az üléseken jelen lévő személy a végső megállapodás aláírására jogosult). Megállapodnak a díjazásban is - ez órabérben több tízezer forintra rúg.
• Mindkét fél előadja az ügyet - ki-ki a saját olvasatában. A mediátor tartalmi és érzelmi alapon tisztázza a helyzetet. Megfogalmazzák a körvonalazódott témákat, amelyekben megállapodásra kell jutniuk.
• Átbeszélik az összes felmerült nézetkülönbség okait. A mediátor a panaszokat átfogalmazza úgy, hogy melyik félnek mi az érdeke, s megpróbálja feltárni a vita tárgyát képező körülményeket.
• Ötletelés (brainstorming) során végigzongorázzák a lehetséges megoldásokat.
• Írásba foglalják a megállapodást, az eljárás sikerességét (vagy sikertelenségét) bejelentik a minisztériumban.
• Az utókövetés során a mediátor néhány hét elteltével telefonon megkérdezi a feleket, hogy betartják-e a megállapodást, nincs-e szükségük segítségre."

Forrás: Kovács Ágnes Lilla: A mediáció 7 lépése, fn.hu, 2005-09-11

 
Gazdasági mediáció - nálunk miért nem terjed

Jó 6 éve az fn.hu-n jelent meg egy cikk: "Gazdasági mediáció, nálunk nem terjed" címmel. Az alcime szerint: "A magyar üzleti életben, nyilvánvaló előnyei dacára, továbbra is szinte ismeretlen a közvetítői eljárás."  A jól megírt, alapos cikk a mai napig aktuális, sőt, egy átmeneti, törékeny fellendülés után talán még aktuálisabb is, mint a születése idején volt.

A cikk ezen a linken érhető el, érdemes elolvasni: http://www.fn.hu/allas/20050906/gazdasagi_mediacio_nalunk_nem_terjed/ 

 
A helyreállító igazságszolgáltatás európai jó gyakorlatai a büntetőeljárásban

A helyreállító igazságszolgáltatás európai jó gyakorlatai a büntetőeljárásban című háromnapos nemzetközi konferencián mintegy 100 magyar szakember mellett tucatnyi országból mintegy félszázan vettek részt: bírák, ügyészek, pszichológusok, szociológusok, büntetés-végrehajtásban dolgozók, pártfogó felügyelők, gyermekvédelmi szakemberek.

Bővebben...
 

Jelentkezés mediációra

 
Mobil: 36-70/314-1660 (08-18 óráig)

(dr. Rusznák Tamás)

E-mail cím: kapcsolat@acoach.hu

Mediációs képzés

 

Proaktív gazdasági mediációs képzésünkről a mediációs képzés menüpont alatt talál információt.

 
Joomla Templates by Joomlashack